
Veel Nederlandse consumenten vragen zich af welke supermarkt nu daadwerkelijk het goedkoopst is. Deze vraag leeft ook bij Sander Box, een deelnemer aan de Bespaarbattle van deze site, die zoekt naar manieren om te bezuinigen op zijn dagelijkse boodschappen. Om een duidelijk antwoord te krijgen, is deze vraag voorgelegd aan Babs van der Staak van de Consumentenbond. Zij bevestigt dat de bond jaarlijks uitgebreide prijspeilingen uitvoert bij de diverse supermarktketens om de prijsverschillen nauwkeurig in kaart te brengen.
Internationale consolidatie in de supermarktbranche
Terwijl in Nederland de focus ligt op de consumentenprijzen, vinden er internationaal grote verschuivingen plaats. Zo heeft het Amerikaanse Schnuck Markets recent de overname van Festival Foods, gevestigd in Wisconsin, voltooid. Festival Foods krijgt hiermee een eigenaar van buiten de eigen staat. De CEO en voorzitter van Schnuck Markets kondigde de afronding van de aankoop van zowel Festival Foods als Hometown Grocers aan.
Oprichting van de ‘1939 Group’
De drie supermarktmerken zijn nu ondergebracht in de nieuw gevormde ‘1939 Group’, die eigendom is van de Schnuck-familie uit St. Louis. Volgens CEO Todd Schnuck brengt de fusie het totale aantal winkels op 164, verdeeld over 113 Schnuck Markets, 42 Festival Foods-locaties en 9 Hometown Grocers-winkels. Deze laatste groep omvat diverse lokale merken zoals Dave’s County Market, Denny’s Supervalu en Super Ron’s Food Center. De gecombineerde 1939 Group zal meer dan 19.000 medewerkers tellen.
Strategie en toekomstvisie
Het bedrijf heeft benadrukt dat Festival Foods en Hometown Grocers onder hun eigen vlag blijven opereren. De bestaande medewerkers blijven in dienst en ook de ondersteuning aan lokale gemeenschapsinitiatieven wordt ongewijzigd voortgezet.
De 1939 Group, vernoemd naar het oprichtingsjaar van de eerste Schnuck-winkel, stelt dat het als groter bedrijf beter gepositioneerd is voor versnelde groei en investeringen. De groep wil hiermee inspelen op de snel evoluerende sector en “een nieuwe standaard zetten voor wat het betekent om een regionale kruidenier te zijn”.