
Voor wie op zoek is naar extra inkomsten, lijken de opties talrijk. Online enquêtes beloven honderden euro’s per maand en rond de feestdagen lonkt het seizoenswerk. De realiteit blijkt echter vaak weerbarstiger. Zowel de online wereld als de traditionele arbeidsmarkt stellen zoekenden voor uitdagingen, van misleidende advertenties tot een krimpende vraag naar personeel.
De lokroep van online enquêtes
Bedrijven zetten steeds vaker populaire Instagram-accounts in om jongeren te werven voor het invullen van online enquêtes. De beloftes zijn verleidelijk: advertenties die tot wel 400 euro per maand voorspiegelen. Volgens Stefan Boom van enquêtesite Opinieland is de jeugd een cruciale doelgroep. “Bedrijven zijn zeer geïnteresseerd in de mening van jongeren over hun producten. Zij zijn immers de consumenten van de toekomst.” De enquêtes zijn inmiddels geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, wat adverteren op sociale media extra effectief maakt.
Kirsten van Kleeff van de Stichting Reclame Code waarschuwt echter voor te rooskleurige beloftes. “Een reclame-uiting mag niet misleiden. Als een bedrijf beweert dat je tot 400 euro kunt verdienen, dan moet dit maximum ook daadwerkelijk haalbaar zijn voor een consument.”
Realiteit: een bescheiden vergoeding
De praktijk wijst uit dat rijk worden met enquêtes een illusie is. NOS Stories sprak met tientallen jongeren, en hun ervaringen schetsen een ander beeld. De 16-jarige Chris verdient na twee jaar en het wekelijks invullen van 20 tot 30 enquêtes zo’n vijfhonderd euro. “Het begon als een grap, maar het bleek een aardige bijverdienste,” vertelt hij. Voor de meeste jongeren is het echter ’tientjeswerk’. “Een enquête die twintig minuten zou duren, kostte me soms wel een uur. De beloning is laag; je moet enorm veel invullen voor je een cadeaubon van tien euro hebt,” aldus de 17-jarige Tico.
Steven Noordam van enquêtesite Panelwizard bevestigt dat de verdiensten beperkt zijn. “Dat is een bewuste keuze. Als je er rijk van kon worden, zouden we de verkeerde mensen aantrekken. Voor de kwaliteit van het onderzoek willen we deelnemers die het leuk vinden om hun mening te geven, niet mensen die het puur voor het geld doen.”
De risico’s van onbetrouwbare aanbieders
Sommige jongeren hebben zelfs helemaal geen geld ontvangen. De 16-jarige Lina vertelt: “Het duurde maanden om een tientje te verdienen. Toen ik het wilde laten uitbetalen, werd mijn account geblokkeerd wegens het schenden van de richtlijnen.” Volgens Boom van Opinieland kan dit gebeuren als deelnemers oneerlijke antwoorden geven, bijvoorbeeld door te liegen over hun leeftijd.
Er zijn echter ook malafide partijen actief. “Sommige bedrijven zien een panel puur als een databank vol e-mailadressen en verkopen je gegevens door,” waarschuwt Noordam.
Somber vooruitzicht voor seizoenswerk
Terwijl online bijverdiensten dus beperkt zijn, wordt het ook moeilijker om traditioneel seizoenswerk te vinden. Een recent rapport van vacaturesite Indeed toont een duidelijke discrepantie: het aantal zoekopdrachten naar vakantiewerk stijgt en begint eerder, terwijl het aantal door werkgevers geplaatste vacatures afneemt in vergelijking met voorgaande jaren.
Adviesbureau Challenger, Gray & Christmas voorspelt dat de aanwervingen in de detailhandel het laagste niveau sinds 2009 kunnen bereiken. “Werkgevers kampen met een samenloop van factoren: handelstarieven, inflatiedruk en een toenemende inzet van automatisering en vast personeel in plaats van grote groepen seizoenskrachten,” aldus Andy Challenger, vicepresident van het bureau.
Lichtpuntjes in toerisme en horeca
Toch zijn er sectoren waar de kansen groter zijn. Volgens Andrew Chamberlain, hoofdeconoom bij Gusto, een platform voor salarisadministratie, zullen sectoren die minder gevoelig zijn voor handelstarieven, zoals de horeca en het toerisme, waarschijnlijk meer personeel aannemen dan vorig jaar. “De detailhandel en de voedingssector lijken juist gas terug te nemen,” stelt hij.
Zijn advies voor werkzoekenden is dan ook om zich te richten op sectoren die minder beïnvloed worden door macro-economische onzekerheid. Chamberlain concludeert treffend: “De consument is bereid te betalen voor de vlucht en het hotel, maar slaat de souvenirwinkel dit jaar liever over.” Wie dus een tijdelijke baan zoekt, doet er goed aan om vroeg te beginnen en de zoektocht strategisch aan te pakken.